سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهندسی مکانیک



افعی ایرانی (گرزه مار)

تا آنجایی که مشاهده و مطالعه شده است، مارهای بزرگ ایران در حدود 2متر هستند و مارهای کوچک از چند سانتیمتر تجاوز نمی‏کنند. در ایران بیش از 21گونه مار سمی ونیمه سمی و 35گونه مار غیر سمی و بیش از 5گونه مار دریایی وجود دارد. مارهای ایران به اسامی مختلفی از جمله موارد زیر نامیده می‏شوند: افعی البرزی، افعی پلنگی، طلحه مار، یله مار، تیرمار، آلوسر، کورمار، مارشتری، مار درفشی، مار پلنگی، گرگ مار، گوند مار، لوس مار، سیاه سوجه، مار آتشی، قمچه مار، مار قیطانی، مار خالدار، کک مار، افعی زنجانی، افعی دماوندی، افعی تکابی، افعی آذربایجانی، کوتوله مار، مارگورخری، مارخاکی .

در ایران چهار گروه مار سمی به شرح زیر وجود دارد که ممکن است گزش آنها عوارض نامطلوبی به بار آورد:

.1گروه افعی‏ها (مانند افعی و گرزه مار) .2گروه مارهای کبرا (مانند کبرا و کفچه مار) .3گروه مارهای دریایی .4گروه مارهای نیمه سمی .

لازم به ذکر است که معمولا مارهای غیر سمی سهم بیشتری در به وجود آوردن حوادث مارگزیدگی دارند. گزشهای خطرناک مارگزیدگی در ایران بیشتر مربوط به گروه افعی‏ها و به خصوص گزش گرزه مار یا افعی است که غالبا در چراگاهها و مناطق کشاورزی اتفاق می‏افتد.


شایع‏ترین نقاط بدن که توسط مارها مورد گزش قرار می‏گیرند، دستها و پاها هستند. بر حسب گونه مار، علایم و نشانه‏های بالینی مارگزیدگی متفاوت است. حجم مار، سن مار، مقدار تزریق سم، قدرت کشندگی سم، محل تزریق سم در بدن و فاکتورهای متفاوت دیگر در بروز تظاهرات بالینی مارگزیدگی مؤثرند. با توجه به این عوامل بسیاری از افرادی که توسط مارهای سمی گزیده می‏شوند دچار مسمومیت خفیف شده و تظاهرات بالینی قابل توجهی از خود نشان نمی‏دهند. لازم به ذکر است که بسیاری از تظاهرات بالینی مارگزیدگی ارتباطی به آثار اختصاصی سم تزریق شده توسط مار ندارد. به طوری که تهاجم مار و فروشدن دندانها در بدن، باعث ترس و وحشت فرد مارگزیده خواهد شد و علاوه بر آن انجام بعضی از اقدامات و کمکهای اولیه ممکن است باعث تپش قلب، لرزش، برافروختگی، تعریق، احساس سنگینی، درد قفسه سینه، نفس زدن، گیجی، غش، گرفتگی و بی حسی دست و پا، بی حالی و کرختی شود، یا به عنوان مثال بستن محکم عضو مورد گزش توسط بند و غیره می‏تواند باعث تورم و تغییر رنگ عضو شود. مصرف بعضی داروهای سنتی نیز می‏تواند باعث تهوع و استفراغ شود.
به طور کلی، آثار مسمومیت با سم مار شامل:

آثار موضعی مانند: تورم، التهاب، سیاه شدن موضع گزیده شده، تاول و...

آثار عمومی مانند: تهوع، استفراغ، سر درد، فلج اعصاب، اختلالات خونی، فلج تنفس، مشکلات عضلانی، قلبی، کلیوی، و غیره است. این علایم معمولا در ظرف مدت چند دقیقه تا چند ساعت و روز اتفاق می‏افتد .

ولی گاهی ممکن است به علت واکنشهای حساسیتی نسبت به سم مار در طی مدت زمان کوتاهی اختلال هشیاری، استفراغ، دردهای شکمی، و خس خس سینه بروز کند.


توپوگرافی مارها




یکی از عوامل تشخیص مارها شکل و مشخصات ظاهری آنها است. در اندام مارها سه ناحیه وجود دارد ( سر ، شکم و دم ). فاصله بین انتهای سر و قلب را گردن می نامند. شکل مارها متفاوت و اکثرا استوانه ای شکل و قابل انبساط است. دم مارها معمولا مدور و گرد است مگر در مارهای دریایی که دارای دمی مسطح و پهن هستند. بعضی مارها خیلی بزرک مانند بوآ و برخی کوچک که با کرمها قابل اشتباه اند. بدن مارها از پولک هایی پوشیده شده است که در قسمتهای مختلف بدن به نامهای مختلفی موسوم اند. دانستن تعداد ، شکل و قرار گرفتن این پولکها روی بدن ، از نظر شناسایی مارها بسیار حائز اهمیت است. این پولک ها در ناحیه سر نامهای مختلفی دارند.

پولک ها در ناحیه بدن در قسمت بالایی بنام پولک های پشتی که ممکنست صاف یا تیغه دار باشند و در قسمت پائینی بنام پولک های شکمی و در انتهای بدن و در انتهای دم بنام پولک های سطح زیرین دم موسوم اند.


در شکل زیر روش شمارش پولکهای سطح پشتی نشان داده شده است.


به طور کلی طرز قرار گرفتن پولک های ناحیه سر و بدن ، شکل مردمک چشم یعنی گرد یا بیضی یا عمودی بودن ، رفتار ، زیستگاه و منطقه پراکندگی مارها حائز اهمیت است. طول بدن مار با اندازه گیری فاصله مابین نوک پوزه یا قسمت قدامی دهان تا انتهای دم و طول دم از ابتدای آنال یا پولک مخرج تا انتهای دم به حساب می آید.

مارهای بزرگ ایرانی تا آنجایی که مشاهده و مطالعه شده است در حدود دو مترند و مارهای کوچک از چند سانتیمتر تجاوز نمی کنند. دم مارهای سمی معمولا کوتاه است ولی گاهی ممکن است که بلند باشد . به طور کلی می توان نشانی های مارها سمی چنین خلاصه نمود:

در گروه افعیها سر مثلثی شکل یا گوشه دار و از پولک های کوچک پوشیده شده است ، مردمک چشم عمودی و دم کوتاه است و دارای گردن مشخص هستند. در گروه الاپیده یا مارهای کبری معمولا سر مار به اندازه بدن و در امتداد آن قرار دارد و از پولک های مشخص یا قرینه که با شکل پولک های بدن متفاوت است پوشیده می باشد. در حالت طبیعی ناحیه گردن کاملا مشخص نیست . مردمک چشم گرد یا بیضی و دم نستا بلند است.

تغذیه این مارها متناسب با اندازه و نوع زیستگاهشان متفاوت است، مارهای آبی که زیستگاهشان منحصرا آب نیست- از قورباغه، ماهی و حیوانات کوچکی که در مناطق جنگلی و مرطوب شمال یافت می شوند تغذیه میکنند، مارکوتوله معمولی، عمدتا حشرات را شکار میکند و مارهای بزرگتر، جوندگان، پرندگان کوچک، سوسمارها و مارهای دیگر را شکار می کنند، مار آبی طعمه را با دهان می گیرد، گرگ مار با مهارت دور شکار خود حلقه میزند که از دست نرود، در حالی که حلقه بستن ماردرختی و گونه مار به دورشکار به منظور انقباض و خفه کردن آن است. هشت گونه از مارهای خانواده کلو بریده سمی و بقیه غیر سمی اند، سم نیش خلفی هشت گونه از این مارها، هنگام شروع به بلعیدن طعمه و جهت بی جان کردن آن موثر واقع می شود، نیش خلفی بیشتر جهت محکم گرفتن شکار اختصاص یافته و معمولا برای کار دفاعی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

زهر آلود شدن انسان توسط این مارها بسیار نادر است و معمولا زمانی روی می دهد که در موقع دستگیری یا اسارت با بی احتیاطی با آنها رفتار شود، البته گزش این مارها دردناک است ولی خطر مرگ ندارد.

رفتار بعضی ازمارهای این گروه از دید رفتارشناسی نیز درخور توجه است، طلحه مار با بلند کردن سرو پهن کردن پوست گردن حرکات کبری را تقلید می کند، شتر مار (که سمی نیست) درمواردی که احساس خطر میکند، ادای مارجعفری را درمی آورد، حتی از لحاظ تقلید صدای جزجزآن و با جدیت تمام، مانند افعی ها سر را برای گاز گرفتن به جلو می اندازد، واکنش مار موشخور خاوری که غیر سمی و بی آزاد است در مقابل تجاوز، بسیار کمیاب است، چون پس از برخاستن ، به طور تهدید آمیزی، خود را با جهش از هوا به طرف متجاوز پرتاب میکند.

ارسال شده در توسط شهرستان مهر __سیدمصطفی برهانی نسب




چگونگی کنترلMSو سرطان با استفاده از سم مار


هر گرم زهر خشک مار معادل 680 بشکه نفت ارزآوری دارد
محققان موسسه واکسن و سرم سازی رازی موفق به استخراج ترکیبی از زهر مار و عقرب با نام «ICD» شده اند که رشد سلول های سرطانی را به میزان 20 درصد متوقف کرده و موجب مرگ طبیعی این سلول ها شده است.
این ماده در واقع توده سرطانی بدخیم را به خوش خیم تبدیل کرده است. دکتر عباس زارع میرک آبادی رئیس بخش جانوران سمی و تهیه پادزهر موسسه رازی، با اعلام این خبر به خراسان می گوید: در حال حاضر این آزمایش ها روی موش های مبتلا به سرطان ادامه دارد و تبدیل این دارو به میکروکپسول نیز به زودی انجام خواهد شد.
وی می افزاید: پادزهرهای تولید شده توسط محققان ایرانی از نظر کیفیت، کمیت و تنوع حرف اول را در منطقه خاورمیانه می زند و قادر به رقابت با کشورهای صاحب نام غربی در این زمینه است. دکتر زارع می گوید: سالانه 85هزار آمپول محتوی پادزهر مار و عقرب برای داخل و 7 تا 10 هزار آمپول برای صادرات تهیه می شود که هر آمپول محتوی 10 سی سی پادزهر باقیمت 52 دلار صادر می شود ولی قیمت جهانی آن 40 دلار است. به عبارتی هر10 سی سی پادزهر مار ساخت متخصصان ایرانی حدود 70 لیتر نفت، ارزآوری دارد. در واقع از هر یک گرم سم خشک مار، حدود یک هزار و 500 ویال آمپول پادزهر تولید می شود ( هر ویال معادل 10 سی سی است).

با یک محاسبه ساده می توان به این نتیجه رسید که هر گرم زهر خشک مار معادل 680 بشکه نفت صادراتی می تواند برای کشورمان ارزآوری داشته باشد.








رئیس بخش جانوران سمی و تهیه پادزهر موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی می گوید: بخش جانوران سمی از 40 سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است و پس از ساخت پادزهرهای منووالان و تتراوالان، اکنون موفق به ساخت نوع پلی والان شده که قادر است زهر 6 نوع مار مختلف سمی خطرناک را خنثی کند. علاوه بر این، سرم ضدعقرب زدگی که توسط متخصصان ایرانی تولید شده است، در مورد سم 6 نوع عقرب موثر است.
دکتر عباس زارع میرک آبادی می گوید: سالانه 85 هزار آمپول محتوی پادزهر مار و عقرب تولید و به وزارت بهداشت تحویل داده می شود و حدود 7 تا 10 هزار آمپول نیز به کشورهای منطقه صادر می شود. هر آمپول 10 سی سی پادزهر مار دارد که هنگام مارزدگی، بسته به شدت عوارض حتی تا 20 آمپول تزریق می شود.
هر آمپول حاوی پادزهر به مبلغ 25 دلار به کشورهای منطقه از جمله اردن صادر می شود که در صورت وجود تقاضا برای پادزهر عقرب، توانایی صادرات آن هم وجود دارد.

دکتر زارع می افزاید: هنوز پادزهر عنکبوت های سمی در ایران ساخته نشده است ولی محققان مرکز طرحی را برای بررسی پراکندگی عنکبوت ها ارائه کرده و تاکنون توانسته اند 60 درصد آن را به انجام برسانند. بر این اساس 2 گونه عنکبوت سمی خطرناک مشاهده شده که بیشتر در خراسان و استان مرکزی پراکنده است.
تحقیق ها در این زمینه باعث دستیابی به دانش تولید پادزهر سم عنکبوت در اشل آزمایشگاهی شده است که سعی بر تولید انبوه آن در سال های آینده داریم. زهر عنکبوت روی کودکان تاثیر بیشتری نسبت به بزرگسالان دارد. بنابراین ضروری است پادزهر عنکبوت سریع ساخته شود تا طول دوره درمان کاهش پیدا کند.
رئیس بخش جانوران سمی موسسه رازی، با اشاره به تحقیق هایی که متخصصان ایرانی روی سم زنبور عسل داشته اند، می گوید در حال بررسی تاثیر دوزهای مختلف زهر زنبور عسل روی موش های آزمایشگاهی مبتلا به رماتیسم مفصلی هستیم.
به گفته وی، تاکنون 75 گونه مار و 23 گونه عقرب در ایران شناسایی شده است که باید توجه داشت پادزهر هر جانور سمی مختص آن جانور است یعنی نمی توان پادزهر یک گونه از مار را برای گونه ای دیگر استفاده کرد.
دکتر زارع در توضیح مراحل مختلف تولید پادزهر از سم مار می گوید: پس از زهرگیری از مار یا عقرب، سم خشک می شود و به صورت پودر درمی آید.
این پودر با ترکیبی به نام «یاور» مخلوط و با دوز کم به مدت چندین بار (6 تا 10بار) به صورت زیرجلدی به اسب تزریق می شود. زمانی که پادزهر به میزان مناسب در خون اسب ساخته شد، خون گیری انجام و سپس پلاسمای خون اسب جداسازی می شود. پس از تصفیه و انجام عمل هضم آنزیمی، سرم رسوب داده می شود. بعد از انجام فرمولاسیون و رسیدن میزان پادزهر به غلظت مورد نظر، تست ها و آزمایش های کنترلی متفاوتی روی آن انجام می شود و پس از تایید شدن تمام آزمایش ها، پادزهر بسته بندی و به وزارت بهداشت تحویل داده می شود.
به گفته رئیس بخش جانوران سمی موسسه رازی از 10سال پیش محققان ایرانی تحقیق هایی را روی سموم مختلف جانوری آغاز کرده و توانسته اند توکسین های موجود در سموم مختلف عقرب ها را شناسایی و خالص سازی کنند، توالی اسیدهای آمینه و ساختمان 3 بعدی آنها را در سموم عقرب مشخص کنند و با بررسی عوارض مختلف این زهرها روی حیوانات به نحوه تاثیرگذاری آنها پی ببرند.


علاوه براین ازسال گذشته تحقیق های گسترده ای را روی امکان درمان بعضی بیماری های لاعلاج مانندسرطان توسط پپتیدهای پروتئینی موجود در زهر های مار و عقرب آغازکرده ایم وطی دستاوردی بی نظیر موفق به ساخت ترکیبی از زهرهای جانوری با عنوان«58ICD»شده ایم که در مراحل آزمایشگاهی باعث ازبین رفتن سلول های سرطانی ومانع رشد02درصدی آنها و همچنین مرگ طبیعی این سلول ها شده است. دکتر زارع در تشریح برنامه های آ ینده می گوید : قرار است مدل های حیوانی بیماری MS را ایجاد و تاثیر زهرمار و عقرب را روی این بیماری بررسی کنیم.

و ی خاطرنشان می کند : پادزهری برای افراد حساس به نیش زنبور درکشور ساخته نشده است ولی این افراد می توانند پس از گزیدگ یتوسط زنبور تارسیدن به پزشک از داروهای ضدحساسیت مانند آنتی هیستامین استفاده کنند . البته استفاده از این داروها ، مراجعه به پزشک را منتفی نمی کند.
دکترامیرجلالی ،استادیار گروه فارماکولوژی و سم شناسی دانشگاه جندی شاپور اهواز نیز در گفتگو با خراسان اعلام کرد :متخصصان دانشگاه جندی شاپور اهواز،طی تحقیق هایی روی سم عقرب جرار ه موفق به جداسازی بخش فعال بیولوژیک سم عقرب به نامOD1 و2نوع توکسین اختصاصی با نام های ODK1 و ODK2 از این عقرب شدند. در تحقیق های انجام شده توسط محققان ایرانی مشخص شد ODK2 یک سم اختصاصی موثر روی کانال پتاسیم «03/1KV» می باشد. این کانال در بروز بیماری MS نقش اثبات شده ای دارد (MSنوعی بیماری خود ایمنی است) و با توجه به یافته های محققان ایرانی مبنی بر اینکه ODK2 نقش کنترلی روی این کانال دارد، بنابراین میتواندبیماری MSرا نیز به نحو یموثر کنترل کند و این مسئله می تواند پایه آزمایش هایی در مورد بیماری MS و تاثیر این سم در بهبود آن باشد. این سم در واقع اولین سم اختصاصی وابسته به کانال 3 ولتاژ پتاسیمی است. وی افزود : تاکنون 3 مقاله در مورد عقرب جراره در مجله های معتبر بین المللی به چاپ رسیده است.






این عکس کوچک شده است، برای اینکه بصورت بزرگ شده ببینید، روی این قسمت کلیک کنید، اندازه اصلی عکس 315x498 و حجم آن 54 می باشد.



تنها? ??درصد از مارهای موجود در جهان سمی هستند که از این تعداد نیز ??? درصد از آنها قادر هستند با زهرشان انسان را از پا درآورند.


دویچه‌وله آلمان: معمولا انسان‌ها از مار می‌ترسند و در بسیاری از فرهنگ‌ها افسانه‌های باور نکردنی درباره مارها نقل می‌شود، اما استفاده پزشکی و کسب دارو از سم مار به گونه‌ای صنعتی در سال‌های اخیر داستانی تازه است.
با وجود تعدد انواع مار در جهان، فقط ? ??درصد از مارها، سمی هستند که معمولا با وجود نشانه‌هایی از قبیل دم نازک و وجود دو دندان تیز توخالی که در ابتدایش سوراخی دارد شناسایی می‌شوند و بقیه مارها غیرسمی هستند.
همچنین از این ? ??درصد مارهای سمی، فقط ? ??درصد آنها قادر هستند با زهرشان انسان را از پا درآورند.
یک شرکت داروسازی در آلمان، در مزرعه‌ای ویژه نگهداری و پرورش مارهای زنگی و سمی مشغول است.”رولف کرویتس” مسوول مزرعه مارهایی است که بیش از ? ???مار سمی نگهداری می‌شود و این مزرعه متعلق به شرکت داروسازی “نورد مارک” و در نزدیکی هامبورگ است.
بیشتر مارهای سمی، از نوع مارهای زنگی ازکشور مالزی هستند. طول این نوع مارها به ? ??تا ? ??سانتیمتر می‌رسد و پوستشان دارای رنگ‌های سیاه و قهوه‌ای است و خوراک اصلی مارها موش است.
یک موش زنده خوراک یک مار برای ? ??روز می‌باشد و مارها به‌طور جداگانه در جعبه‌های بزرگ پلاستیکی نگهداری می‌شوند. در طول روزها، مارها با آرامشی بی‌نظیر در جعبه خود چنبر می‌زنند، اما نزدیک شدن به این مارها می‌تواند عواقب ناگواری به همراه داشته باشد.
کرویتس درباره تاثیرات سم مار در بدن انسان گفت : “این سم در آغاز ورود به بدن انسان بافت‌ها را ازبین می‌برد و باعث نابودی شریانها می‌شود که در مواردی منجر به از دست دادن و یا فلج شدن عضو گزیده شده می‌شود.” مطالعه بر روی اثرات شفا بخش سم‌ها در این شرکت داروسازی متخصصان بر این باورند که سم مارها اثرات شفابخش نیز دارد.
به‌طور مشخص به عنوان داروهای اولیه در سکته‌های مغزی و قلبی می‌توان از آن استفاده کرد. در اینگونه حملات که با انسداد شریان‌ها و لخته شدن خون مواجه است ، خون به مغز نمی‌رسد و بخشی از سلول‌ها برای همیشه از بین می‌روند.
دقیقا در چنین مواردی باید ماده سمی به دست آمده از مارها به نام “آنکرود” (? (Ancrodبه کار گرفته شود که این ماده سبب رقیق شدن سریع خون می‌شود.
“مانفرد کورفورست” مسوول تولید داروهای بیولوژیک درباره تاثیر این ماده گفت : “لختگی خون از این طریق می‌تواند برطرف شود و پس از حمله مغزی غلظت خون بالا می‌رود و با استفاده از این ماده می‌توان آن را دوباره رقیق ساخت و حال خون رقیق شده قادر به شتسشوی بخش‌هایی است که پیش از آن ورود خون بدان‌ها ناممکن بود.”
در صورت استفاده از این ماده موثر تا شش ساعت پس از حمله مغزی می‌توان امیدوار بود که از ضایعات احتمالی مغزی جلوگیری به‌عمل آید.
در زمان حاضر نتایج دو پژوهش در دست است. یکی در آمریکا که نتیجه آن موفقیت آمیز بوده است و دیگری در اروپا که به لحاظ آماری نمی‌تواند تاثیر این ماده را در همه جا نشان دهد.
این ماده موثر در اروپا تاکنون مجوز رسمی دریافت نکرده است. شرکت داروسازی نوردمارک در آلمان بر این عقیده است که در آزمایشات آنها بیمارانی شرکت داشته‌اند که نوع بیماری آنها بسیار خطرناک بوده‌اند و این افراد بر نتایج آماری تاثیر منفی گذاشته‌اند.
در زمان حاضر این شرکت داروسازی با شریک خود در آمریکا در صدد ترتیب آزمایشی با یکهزار و ? ???بیمار است.


منبع:انجمن علمی کورش کبیر


ارسال شده در توسط شهرستان مهر __سیدمصطفی برهانی نسب

آزولا،بلای کشاورزانعلف هرز آزولا
ریشه کلمه آزولا یونانی است به معنی
«در خشکی مردن». وجه تسمیه آن هم شاید به خاطر محل زندگی این گیاه باشد چرا که
آزولا وابسته به آب است و به طور کلی مرطوب پسند. این گیاه در همزیستی با جلبکی
سبز- آبی به نام آنابینا توانایی جذب ازت مولکولی هوا را پیدا می کند. زادگاه اولیه
این سرخس، آمریکای شمالی است .آزولا نوعی سرخس است با برگ‌های کوچک به رنگ سبز تیره
تا قرمز قهوه‌ای. طول این گیاه نهایتا به 5/2 سانتی متر می‌رسد. این گیاه برای
اولین بار در سال 1873 میلادی شناسایی شد و تاکنون هفت گونه از این گیاه در جهان به
ثبت رسیده است. آزولا در هم‌زیستی با جلبک سبز، آبی قابلیت جذب نیتروژن هوا را به
دست می‌آوردکه وظیفه تامین مواد غذایی جلبک به عهده آزولا است و جلبک نیز در مقابل
ازت مورد نیاز آزولا را فراهم می‌کند. آزولا در شرایط مناسب روزانه می‌تواند 2 تا 4
کیلوگرم ازت به هر هکتار مزرعه ارایه کند که معادل 10 تا 20 کیلوگرم سولفات آمونیوم
است امروزه دردنیا به سرخس آزولا به چشم یک علف هرز نگریسته نمی شود، بلکه آن را یک
گیاه مفید و منبع غذایی به حساب می آورند جالب است بدانید که یکی از دلایل شکست
آمریکا در ویتنام کشت آزولا در مزارع برنج ویتنام بود. چون این گیاه با رشد سریع
خود هم غذای مردم ویتنام را فراهم می آورد، هم غذای دام و طیور آنها را. آزولا گیاه
سرشار از پروتئین بوده و بتاکاروتن آن از هویج بیشتر است.



آزولا
درایران

جلبک آزولا یکی از گونه های گیاهی وارداتی است که در دهه اخیر تمام
و یا اکثر مردابها و شالیزارها و برکه های شمالی را به سلطه خود در آورده است . در
مدت زمان بسیار کمی از طریق کانال‌های آبیاری، رودخانه‌ها، گسترش پیدا میکند. به
طوری‌که یک توده کوچک آزولا در عرض 3 روز به دو برابر افزایش پیدا میکند .حتماً
کسانی که در تابستان به شمال ایران مسافرت نموده اند وسری به این مناطق زده اند
فرشی زیبایی را مشاهده می کنند سبزرنگ که اکوسیستم شمال را تحت اثر سوء قرارداده
است . آزولادراواخر سال ????متناسب سازگاری با مناطق شالیکاری باهدف تولید کود ازته
به صورت طبیعی برای مناطق برنج خیز از کشور فیلیپین وارد ایران شده است.اما پس از
مدت کوتاهی همه متوجه مشکلی بزرگتر شدند که گریبان این مناطق را گرفته. این سرخس،
ظرف مدتی کوتاه از طریق کانال های آبیاری و رودخانه در محدوده ای وسیع پراکنده شده
و به تمام آب های سطحی شمال کشور به خصوص گیلان ، مازندران وگلستان راه پیدا کرد.
این گیاه با برگ های ریز و رشدسریع، سطح آبها را می پوشاند و مانع رسیدن نور خورشید
و اکسیژن به درون آب می شود. علاوه بر این با مصرف اکسیژن و مواد غذایی و بالا بردن
اسیدیته آب، این زیستگاه ها را تضعیف کرده تا جایی که رفته رفته تنوع گیاهی و
جانوری زیستگاه به نابودی کشیده می شود. وبه خاطرنداشتن دشمن طبیعی و شرایط خوب
زیستی به یک گیاه مهاجم و مرگ‌آور تبدیل شد.
جلبک آزولا دارای خصوصیاتی
منحصر بفرد بوده ، بطوریکه توانائی سازگاری آن با محیط بسیار اعجاب آور است و
براحتی و با سرعت زیاد با هر محیطی مانوس میشود. ریشه های آویزان و معلق در آب این
گیاه ، براحتی این امکان را بآن میدهد که تغییر مکان داده و با جریان آب بسهولت
جابجا گردد و یکی از علل پراکندگی سریع آن نیز همین موضوع است
آزولا ،
بمجرد ثابت شدن در یک مکان ، شروع به تکثیر میکند و ظرف مدت کوتاهی ، تمام سطح آب
را می پوشاند، بطوریکه هیچ روزنه ای برای ورود نور خورشید به درون آب، وجود نخواهد
داشت. ریشه های معلق جلبک ، تمام و یا اکثر املاح آب را جذب و صرف رشد و تکثیر خود
میکند. طبیعی است ، وقتی نور بدرون آب نفوذ نکند و مواد مغذی هم که نباشد ( یا کم
باشد ) دیگر از رشد گیاهان آبزی دیگر و همچنین دیگر آبزیان مثل فیتوپلانگتونها و...
خبری نیست . با توقف و یا کند شدن رشد این آبزیان مفید ، در داخل آب اکسیژن تولید
نخواهد شد و بهمین دلیل جانوران آبزی مثل ماهیها و موجودات ذره بینی قادر به رشد و
تکثیر نبوده و سیر نابودی را در پیش میگیرند. در عوض سیستمهای غیر هوازی شروع به
فعالیت کرده و مرداب یا برکه را تدریجا به سیاهچاله هائی بد بو و غیر قابل زیست ،
تبدیل میکند.از آنطرف هم موقعی که مردابها خالی از موجودات آبزی گردند، دیگر مکان
مناسبی برای پرندگان مهاجر نخواهد بود .
با این وصف ، بهمین سادگی اکوسیستم
منظم چندین هزار ساله موجود بهم ریخته و رو به نابودی خواهد رفت و ما هم در حال
نظاره و تماشا نشسته ایم.این جلبک در شالیزارها هم بعنوان یک رقیب جدی برنج در
استفاده از املاح معدنی و مواد مغذی آب ، قرار گرفته و از رشد مناسب برنج جلوگیری
کرده و قطعاً در صورت صحت این امر ، هزینه کشت برنج را بخاطر استفاده بیشتری که
باید از کود شیمیائی بشود، بالا میبرد. علاوه بر آنکه روند افزایشی استفاده از کود
شیمیائی در طولانی مدت هزینه های سرمایه ای فوق العاده ای را بر مهمترین منبع حیات
بشر یعنی خاک ، تحمیل میکند که اصلا جبران پذیر نمیباشد.
کارشناسان شیلات
معتقدند رشد شناور و سرطانی آزولا در سطح تالابها مردابها وشالیزارهای شمال باعث
شده است تا اکثر گیاهان بومی منطقه به دلیل خفگی نابود شوند و نفس زندگی این
اکوسیستم چندین هزار ساله به شماره افتد. هر چه هست آزولا زیستگاه‌های آبی شمال
کشور به خصوص گیلان ومازندران را شدیدا تحت فشار قرار‌داده است و اگر روند رشد این
گیاه به همین صورت ادامه یابد معلوم نیست بر سر این اکوسیستم منحصر به فرد جهانی چه
خواهد آمد. و اینگونه شد که آزولا در مدت زمانی اندک پوشش یکپارچه و در هم تنیده‌ای
را روی منابع آبی شمال کشور گستراند
منبع:
http://www.foto.ir
http://forum.pacyrus.com


ارسال شده در توسط شهرستان مهر __سیدمصطفی برهانی نسب
http://www.elicriso.it/it/piante_medicinali/gramigna/1agropyron_repens.jpg
بیدگیاه(علف گندمی)
Agropyrum repens
Quack grass
گیاهی است علفی
چندساله و ریزوم دار که مبارزه با ان کار چندان ساده ای نیست.از خانواده Poaceae که
از طریق بذر و ریزوم تکثیر می یابد.این ریزوم ها تا اندازه ای آبدار،سفید مایل به
زرد با انتهای تیز و مقاوم بوده وقادر به نفوذ در خاکهای سخت و حتی در غده ها و
ریشه های گیاهان دیگر است.

بید گیاه دارای گوشک کوچک بوده و در مرحله رویشی،
برگهایش در نزدیک نوک ، به صورت افقی مچاله شده است. گل آذین آن از نوع سنبله است و
سنبلچه های آن به صورت دو ردیف بلند مانند تخت خوابیده، بر روی ساقه قرار گرفته
اند.هر سنبلچه از دو پوشینه یا گلوم بزرگ و مشخص تشکیل شده است.

ساقه ها
راست ،منشعب،برگها به صورت شل و ول(Lax leaves) و سبزرنگند. در قسمت بالایی برگها
تعداد کمی وجود دارد و دارای لیگول غشایی است که روی هم قرار گرفته اند(Clasping)و
دارای4-7گلچه که در هر خوشه چه قسمتهای پهن در مقابل محور خوشه قرار گرفته
اند.

بید گیاه از علفهای هرز مزارع گندم و جو میباشد.
در مورد مبارزه
با این گیاه کار تحقیقاتی انجام نشده و در حال حاضر وجین دستی انجام میشود.

http://www.canal-medicina.es/Medicina_Natural/Images/Agropyrum_repens_01.jpg
https://sites.google.com/site/herbarijum/_/rsrc/1229979056208/divlje-zeljaste-biljke/Agropyrum%20repens%20(L.)%20Beauv..jpghttps://sites.google.com/site/herbarijum/_/rsrc/1229979056208/divlje-zeljaste-biljke/Agropyrum%20repens%20(L.)%20Beauv..jpghttps://sites.google.com/site/herbarijum/_/rsrc/1229979056208/divlje-zeljaste-biljke/Agropyrum%20repens%20(L.)%20Beauv..jpg

ارسال شده در توسط شهرستان مهر __سیدمصطفی برهانی نسب
http://www.commanster.eu/commanster/Plants/Flowers/SpFlowers/Polygonum.aviculare.jpg
علف هفت بند Polygonium aviculare
تیره
:Polygonaceae

علف هفت بند گیاهی است
یکساله و دارای ساقه خوابیده که طول آن به 50 سانتیمتر می رسد . برگهای آن ریز ،
نوک تیز و گلهای آن ریز و کوچک و برنگ صورتی است . این گیاه در اکثر نواحی آسیا
،‌اروپا و آفریقا و آمریکا می روید و در مقابل عوامل خارجی بسیار مقاوم است .
بطوریکه حتی اگر لگدمال شود باز هم از بین نرفته است .

علف هفت بند
در چمنزارها ،‌کنار جاده ها ، اراضی متروک و خرابه ها ،‌مناطق سایه در و بین تخته
سنگ ها می روید . این گیاه در اکثر نقاط ایران نیز وجود دارد .

ترکیبات شیمیایی:
علف هفت بند دریا اسید
پوگیلونیک ، اسید اگزالیک ، آرابینوسید ، اسانس ، مواد رزینی ، مواد قندی و موسیلاژ
می باشد

منبع:
www.commanster.eu
انجمن کورش کبیر




ارسال شده در توسط شهرستان مهر __سیدمصطفی برهانی نسب
http://www.commanster.eu/commanster/Plants/Flowers/SpFlowers/Polygonum.aviculare.jpg
علف هفت بند Polygonium aviculare
تیره
:Polygonaceae

علف هفت بند گیاهی است
یکساله و دارای ساقه خوابیده که طول آن به 50 سانتیمتر می رسد . برگهای آن ریز ،
نوک تیز و گلهای آن ریز و کوچک و برنگ صورتی است . این گیاه در اکثر نواحی آسیا
،‌اروپا و آفریقا و آمریکا می روید و در مقابل عوامل خارجی بسیار مقاوم است .
بطوریکه حتی اگر لگدمال شود باز هم از بین نرفته است .

علف هفت بند
در چمنزارها ،‌کنار جاده ها ، اراضی متروک و خرابه ها ،‌مناطق سایه در و بین تخته
سنگ ها می روید . این گیاه در اکثر نقاط ایران نیز وجود دارد .

ترکیبات شیمیایی:
علف هفت بند دریا اسید
پوگیلونیک ، اسید اگزالیک ، آرابینوسید ، اسانس ، مواد رزینی ، مواد قندی و موسیلاژ
می باشد

منبع:
www.commanster.eu
انجمن کورش کبیر




ارسال شده در توسط شهرستان مهر __سیدمصطفی برهانی نسب

این گیاه دارای ریزوم است که معمولاً فصل سرد را از این طریق می گذراند.

گیاه معمولاً بصورت بوته ای با برگهای تخم مرغی یا سرنیزه ای با لبه مضرس
میباشد معمولاً گلها در اواسط الی اواخر تابستان ظاهر میشوند.

تکثیر:
بوسیله تقسیم ریزوم در اوایل بهار
نوع خاک:
2 قسمت خاک برگ و یک ششم قسمت کود دامی پوسیده
هر دو هفته یکبار به مقدار 2 گرم در لیتر در هنگام رشد گیاه تا شروع گل دهی کورد داده شود.

نیاز ها:
این گیاه به نور متوسط و حرارت متوسط و زیاد و آبیاری متوسط نیاز دارد.
(خاک باید همیشه دارای رطوبت باشد)
http://www.verdeblog.com/wp-content/uploads/2009/04/achimenes-rosa.jpg

ارسال شده در توسط شهرستان مهر __سیدمصطفی برهانی نسب
 





نام فارسی :  آروکاریا


Araucaria Araucanaنام علمی : 


تیره – خانواده :  Araucariacea 



مشخصات کلی گیاه :


درختی بلند و بسیار منحصر به فرد است با تنه ی مستقیم و ارتفاع 3 تا 5 متر


دارای تاجی زیبا و خوش فرم


مشخصات برگ : مسطح یا نسبتا خمیده با حاشیه ی ضخیم تر ، نوک تیز و


خاردار بدون دمبرگ با سطحی چرمی و به رنگ سبز تیره ، با آرایش مارپیچی


روی شاخه . این درخت دوام بالا تا 15 سال دارد و سپس به صورت خشک و


قهوه ای مدتی باقی می ماند .


مشخصات گل : نر و ماده روی پایه ی جدا و گاهی حالت یک پایه


حداقل دمای مورد تحمل :  2  درجه سانتیگراد


مکان رشد :    آفتابی - مرطوب


ازدیاد :  کاشت بذر


کاربرد :  کاشت به عنوان تک درخت زینتی یا کاشت چندتایی


 


ارسال شده در توسط شهرستان مهر __سیدمصطفی برهانی نسب

آبوتیلون

نام علمی گیاه :   Abutilon_Pictum

بلندی این گیاه به بیش از 2 متر و گسترش آن بیش از 1 متر میرسد.

برگهای پنجه ای دارای لکه های سفید مایل به زرد میباشد این لکه ها ویروسی
هستند و صدمه ای به گیاه نمیزنند گلها به رنگ قرمز به قطر 3 الی 4
سانتیمتر است و معمولاً از اواسط بهار تا اواخر تابستان در روی بوته ظاهر
میشود

تکثیر:
قلمه سبز و نیمه خشبی از شاخه های جانبی به طول 8 تا 10 سانتیمتر از اواخر
بهار تا تابستان در حرارت بستر 15 تا 18 درجه سانتیگراد و بذرز در بهار در
حرارت 15 تا 18 درجه سانتیگراد

خاک:
خاک باغچه همراه با کود حیوانی و گیاهی
کود 3 گرم در لیتر هر هفته یکبار از اسفند تا شهریور ماه

نیازها:
به نور متوسط نیاز دارد همراه با حرارت متوسط حداقل 10 تا 13 و حداکثر 18
تا 22 درجه سانتیگراد و گیاه به آبیاری متوسط نیز نیاز دارد.

http://www.photochart.com/data/media/3/Abutilon_sp.jpg

ارسال شده در توسط شهرستان مهر __سیدمصطفی برهانی نسب


همیشه سبز _ ارتفاع در ابتدا در حدود 45 سانتیمتر ولی به ارتفاع 3_ 5 متر نیز میرسد.
برگها متقابل بیضی شکل با نوک باریک و براق می باشد. گلها شیپوری با طول 8 سانتیمتر زرد طلایی رنگ و در اواسط تابستان زمان گلدهی می باشد.
نیاز ها:
نور : در تابستان ( نور کامل ) و در زمستان ( نیم سایه)

دما: تابستان ( حداکثر 27 درجه ) و زمستان ( حداقل 18 درجه)

آبیاری: در فصل رشد همیشه خاک مرطوب باشد و در زمستان هفته ای یکبار هنگامیکه سطح خاک خشک شده باشد.

غبار پاشی: در بهار و تابستان ( فصل رشد ) هر هفته 2 بار بدون خیس شدن گلها و میتوان برای تامین رطوبت در زیر گلدانی سنگریزه بریزید و آب اضافه نمایید ولی نباید ته گلدان با آب تماس پیدا کند . گیاه رطوبت پسند است.

خاک: ترکیبی از خاک لوم و شن درشت به نسبت 2 به 1 و اضافه نمودن مقدار کمی پهن گاوی پوسیده به خاک گلدان برای گیاه مناسب می باشدیا مخلوطی از یک قسمت تورب ، یک قسمت خاک برگ و یک قسمت خاک باغچه و ضمنآ طالب خاک قلیایی است.

کوددهی: با ظهور اولین گل 5 گرم در لیتر هر هفته یکبار با مواد غذایی مایع یا جامد محلول در آب از اردیبهشت تا شهریور ماه

ازدیاد: ریشه دار نمودن قلمه های سبز و چوبی با طول 8 سانتیمتر با حرارت 21_ 23 درجه از اواسط بهار تا اوایل تابستان

عوارض و درمان: گلها ظاهر نمیشود و برگها ریز و ساقه ها دراز هستند که در اثر نور و تغذیه ناکافی است . پیچیدگی برگها و خم شدن شاخه های گیاه به طرف پایین در اثر سردی هوا است.

نکته: گیاهان تازه خریداری شده هر 3 ماه یکبار با مشاهده ریشه در ته گلدان نیاز به تعویض دارند و پس از یکسال تعویض سالانه کافیست . گیاه را در معرض هوای سرد و خشک قرار ندهید .
اواخر پاییز حذف شاخه های جوان بعد از اتمام دوره گلدهی جهت گلدهی بهتر در سال آینده لازم است. در شهریور و مهر ماه به میزان کمتری آبیاری نیاز دارد و باید یک دوره خشکی نسبی را بگذراند



ارسال شده در توسط شهرستان مهر __سیدمصطفی برهانی نسب
<      1   2   3   4   5   >>   >